APV og Kemisk APV

Ifølge dansk lovgivning skal en Arbejdspladsvurdering (APV) være en dynamisk og løbende proces. Det betyder, at det ikke er tilstrækkeligt at udføre APV’en én gang og derefter ignorere den. I stedet skal APV’en løbende opdateres og gennemgås for at sikre, at den forbliver relevant og effektiv.

Det er frit hvordan man vil udarbejde sin APV, men et krav er, at der indkaldes til medarbejderdrøftelse minimum en gang om året hvor man gennemgår handleplanerne fra året før, ud over det skal APV’en opdateres mindst hvert 3. år eller når der sker væsentlige ændringer i arbejdsmiljøet eller arbejdsprocesserne. Dette kan omfatte ændringer i arbejdsopgaver, arbejdsstationer, værktøj, udstyr eller organisatoriske ændringer.

Arbejder du med kemiske produkter, hvilket de fleste virksomheder gør, så skal der også udarbejdes en kemisk risikovurdering.
Vi hjælper med at udarbejde og vedligeholde både den almindelige og den kemiske risikovurdering. Vi tager os af hele processen fra A-Z.

Måden vi arbejder på:
Det kan være lidt forskelligt alt efter virksomhed. Det tager typisk en måned og inden fælles APV-møde foretager vi temperaturen på det psykiske arbejdsmiljø.

Som udgangspunkt ser et forløb sådan ud.

Første møde
Uforpligtende møde hvor vi finder ud af hvad behovet er.

Andet møde
Vi kommer ud til sikkerhedsrundering virksomheden og tjekker bl.a. sikkerhedsudstyr, arbejdsstationer og værktøj. Hvis der er kemi involveret, så gennemgår vi al kemi med faremærker.

Tredje møde
Fælles APV-møde
Det er et møde på ca. 2,5 timer, hvor ledelse og medarbejdere deltager sammen med os i virksomheden. Vi gennemgår alle spørgsmål vedrørende APV, Kemisk Risikovurdering og overordnet om det psykiske arbejdsmiljø og får samtidig lavet en handlingsplan, hvis der er kommentarer til spørgsmålene.

Fjerde møde
Aflervering og gennegang af færdig APV-mappe.