Et fælles APV-møde er den mest effektive måde at få både ledelse og medarbejdere involveret i arbejdsmiljøarbejdet og samtidig sikre, at jeres APV lever op til alle lovkrav.

Her samler vi hele virksomheden, ejer, ledelse og medarbejdere og gennemgår både virksomheds-APV og kontor-APV i fælles dialog. Hvis virksomheden har flere afdelinger, kan mødet tilpasses, så hver afdeling bliver hørt og repræsenteret.

Formålet er, at alle får indsigt, indflydelse og ejerskab til arbejdsmiljøet. Det giver en reel og brugbar APV, hvor både de fysiske, psykiske, ergonomiske og kemiske forhold bliver afdækket og hvor handleplanen giver mening i hverdagen.

Pris: kr. 6.500

Varighed: 2,5 timer i virksomheden

Sådan foregår det

1. Screening før mødet

Inden vi mødes, foretager vi en screening af virksomheden (ca. 1 time). Her gennemgår vi de væsentlige arbejdsmiljøforhold, så mødet bliver målrettet og effektivt.
Formålet er at identificere de områder, der skal have særligt fokus i jeres APV, fx sikkerhed, oplæring, kemi, ergonomi eller trivsel.

2. Psykisk arbejdsmiljøundersøgelse

– læs mere om psykiskarbejdsmiljøundersøgelse her
Inden mødet sender vi et kort spørgeskema ud til medarbejderne om det psykiske arbejdsmiljø.

Svarene bliver samlet i en rapport, som bliver gennemgået med ledelsen ved aflevering af den fulde APV

3. Fælles APV-møde (2,5 timer)

På mødet samler vi ledelse og medarbejdere til en fælles dialog, hvor vi:

  • Gennemgår alle relevante arbejdsmiljøområder
  • Udfylder APV og handlingsplan sammen
  • Får en fælles forståelse for, hvad der fungerer og hvad der skal forbedres

Mødet faciliteres af os, så alle kommer til orde, og vi får skabt et konstruktivt og trygt rum for dialog.

4. Opfølgning og færdig APV-mappe

Efter mødet samler vi al relevant materiale i en komplet APV-mappe, med handleplan, rapport på psykisk arbejdsmiljø og dokumentation for medarbejderinddragelse. Vi aftaler også et kort opfølgningsmøde, hvor vi gennemgår resultaterne og sikrer, at handlingsplanen bliver fulgt op.

Resultatet

Efter forløbet står virksomheden med:

  • og dokumenteret APV, der dækker alle krav for selve APV’en
  • En handleplan med konkrete og realistiske tiltag
  • En rapport på det psykiske arbejdsmiljø
  • En samlet APV-mappe, som både ledelse, medarbejdere og Arbejdstilsynet kan bruge
  • En fælles forståelse og et

Hvorfor vælge et fælles møde?

Fordi det skaber ejerskab, god dialog, motivation og sammenhæng.
Når APV’en bliver udarbejdet i fællesskab, bliver den ikke bare et dokument i en mappe, den bliver et levende redskab, som gør en forskel i hverdagen.

Det er min erfaring, at denne metode både giver et bedre arbejdsmiljø, færre konflikter, og et stærkere samarbejde mellem ledelse og medarbejdere, samtidig med at virksomheden står solidt, hvis Arbejdstilsynet kigger forbi, eller der skal leveres dokumentation til kunder eller f.eks. ESG-rapportering.

I øvrigt er det lovpligtigt med en liste over maskiner inkl. manualer til dem. Den hjælper vi også gerne med at få udarbejdet.

Liste over maskiner og værktøj
Pris: kr. 2.500

Udarbejdelse af oversigt over alt værktøj, maskiner og arbejdsstationer, både i virksomheden og i firmabilerne.
Vi indhenter og samler de nødvendige manualer og dokumenter, så virksomheden har et fuldt overblik og lever op til kravene om sikker brug og instruktion.